نما شیشه ای ساختمان

اگر به شما می گفتند ۱۵ سال فاتحه عمر تان را با تمام خاطرات و امتحان هایتان بدهید و در عوض، دولت عمر به مدت ۱۵ سال در آینده ای دورتر داشته باشید تا تکنولوژی پیشرفته نمدار را تجربه کنید، چه جوابی می دادید؟

من به این سؤال خیلی پندار کرده ام؛ ولی هنوز به جواب شدید نرسیده ام. از طرفی صعود فن شناسی برای غلام قدیم تپش انگیزترین جنبه ی زندگی بشر بوده و مبصر ترین حسرتم این است که احتمالا عمرم به پیشرفت های بزرگ و تکان دهنده ای درون حد اختراع اینترنت نرسد؛ منظورم تکنولوژی هایی به سبک سریال Black Mirror است؛ مانند آپلود کردن حافظه در فضای ابری و امکان ادامه ی زندگی پس از مرگ یا یادآوری باریک بین خاطراتی همچون تماشای فیلم به معاون تراشه ای که ذیل پوست جاسازی شده است.

از طرف دیگر، نسل ما تجلی و غروب فناوری هایی را امتحان کرده است که دیگر هیچگاه نفس تکرار نخواهند شد و غلام قدیم از گوش دادن اینکه کسی نمی داند فلاپیچیست، شگفت زده می شوم.نوستالژی های پیشیننگاهی بوسیله نوستالژی های خاطره انگیز دهه شصتی هانوستالژی: کنسول NES؛ آغازگر روش نینتندو داخل صنعتی بازینوستالژی: سگا مگا درایو؛ کنسولی فراتر از خاطرات



بوسیله نظر شما اگر این تجربیات را از ما بگیرند، آیا نگاه‎مان به جهان و تکنولوژی همچون قبل جاویدان ‎خواهد‎ ماند؟ گاهی به این قضیه به لباس یک بازی ویدیویی خواه فیلم چند قسمتی نگاه می کنم و اندیشه می کنم نگاه افرادی که تنها آخرین سرنوشت بازی یا فیلم را تجربه کرده اند با افرادی که از همان قسمت مقدمه درگیر داستان بودند، بدون وسواس فرق می کند. البته می شود شیار داستان را در اینترنت خواند خواه حتی سال ها پس ازآن از عرضه ی سرنوشت اول، آن را با تماشا یا بازی کردن واقعا امتحان کرد؛ اما فکر کردن می کنم پس نگری، لذت تجربه ی بار اولی را از آن می گیرد.  





کنسول ورزش Brick Game



کنسول آتاری دستی (Brick Game)

امروز در دنیای بازی ویدیویی همه جا مصاحبت از پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس است؛ بی اندازه از افراد شاید اولین تجربه پایگاه با کنسول ورزش بوسیله پلی استیشن ۲ یا نهایتا ۱ برگردد. اما یک دهه ی شصتی و قدیمی تر، به حدس بیش کنسول هایی مانند آتاری و سگا را هم در پیرامون ی اوج محبوبیت شان تجربه کرده و داخل کنارش، از بازی با کنسول های دستی لذت بنده است.

محبوب ترین کنسول دستی در ایران به اشتباه به «آتاری دستی» معروف بود؛ در برابر شرکت چینی سازنده ی آن هیچگاه نسبتی با انبازی آمریکایی آتاری نداشت و تو خود چین حزن این کنسول با نام تجاری بریک‎گیم (Brick Game)  بوسیله معنی «بازی آجر» ارائه شد.کنسول بریک گیم چینی از گیم بوی نینتندو ارزان مرطوب و فراوان خیس بود

چنانچه خوش دولت بودید (و پولدار!)، می توانستید درون آن زمان بازی با کنسول دستی را با نسخه ی اصلی و ژاپنی آن یعنی گیم‎بوی (Game Boy) که ساخت نینتندو بود، تجربه کنید. اما گیم بوی درون آن زمان بوسیله سختی در ایران پیدا می شد؛ درحالی که نسخه ی چینی آن در بازار فراوان بود و قیمت بسیار پایینی داشت. دستی بودن این کنسول این مزیت را داشت تا آن را شبیه واکمنهمه جا همراه خود سرما و ساعت ها به بازی مشغول حیات.  

بریک گیم در دهه ی ۹۰ میلادی نخستین مرحله درون چروک عرضه شد و به فکر فراوانی، بها پایین و تنوع بازی ها خیلی زود به محبوبیت زیادی تو گیتی و به خصوص تو روسیه دست پیدا کرد. این کنسول دستی دارای شکلی مستطیلی با گوشه های گرد و صفحه ی نمایش ۱۰ داخل ۲۰ پیکسل تک رنگ بود، از دو باتری قلمی AA استفاده می کرد و برخلاف گیم بوی بدوی که طراحی ثابتی داشت، در اندازه، شکل و طعم جزیی های مختلفی نمایش شد.



کنسول بریک گیم تو ته رنگ های مختلف؛ روی کنسول با اغراق به ۹۹۹۹ بازی رمز شده





ایده ی اصلی ساخت این دستگاه از روی ورزش نام آشنای تتریس(Tetris) گرفته ‎شده حیات که در سال های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ توسط پروگرام نویس روسی الکسی پاژیتنوف بخاطر کامپیوتر الترونیکا ۶۰ ساخت پیوستگی جماهیر شوروی  تولید‎ شد. در واقعخیلی از افراد بریک گیم را با نام تتریس می شناسند؛ در مدت با این کنسول چینی بود که این بازی بوسیله شهرت جهانی رسید.  معروف ترین بازی بریک گیم، تتریس بود

بازی های محبوب آتاری دستی در آن زمان شامل تتریس، اتومبیلرانی، تانک، مار و البته بازی Brick Breaker (آجرشکن) بود که در آن باید با شلیک توپ به سمت آجرها، آن ها را نابود می‎کردید. این بازی ها از پیش تو کنسول نصب شده بود و گمارش بازی های جانبی تو این وسیله ممکن نبود. روی برخی از این کنسول ها تعداد بازی های انتصاب شده به نعوظ مبالغه آمیزی تا چندین هزار نوشته شده بود که البته این فقط یک ترفند مارکتینگ وجود و کوچک ترین تفاوت در یک سبک بازی، یک ورزش جداگانه در نظر محزون می شد. تعداد پا بر جا بازی های بریک گیم به خشکی امدن اساس سبک ورزش معمولا بین ۱ تا ۵ بود و همیشه دربرگیرنده ورزش تتریس می شد. امتیازی که از اجرا ورزش بدست می آمد تا زمانی که باتری از دستگاه خارج نمی شد، داخل حافظه ی کنسول باقی می ماند.بازی محبوب تتریس در بریک گیمبازی اتومبیلرانیبازی مار Snake

متاسفانه از بریک گیم تاریخ ی چندانی در اینترنت حیات ندارد و هرچه از این کنسول دستی خویش داشتنی باقی مانده، بیشتر خاطرات و تجربیات انحصاری است تا اطلاعات باریک بین آماری. در معاوضه نسخه ی اصلی آن، یعنی گیم‎بوی که توسط مشارکت نینتندودر سال ۱۹۸۹ به بازار عرضه شد، تاریخچه ی طولانی زیرفون و نکته سنج تری دارد. بریک گیم با همه ی نیکی ها و محدودیت هایش به همان لباس باقی ماند؛ درحالی که نینتندو بوسیله ترقی و بهبود گیم بوی دنباله داد.

اگر می خواهید خاطرات گذشته را زنده کنید (یا شاید بخاطر اولین بار بخواهید حساسیت بازی با آتاری دستی را تجربه کنید)، می توانید بازی اندرویدی Brick Game را از گوگل پلی به رایگان دانلود کنید. این بازی دارای ۱۹ ورزش اسمی آتاری دستی با همان طراحی و صدای ۸ بیتی نسخه ی پا بر جا است؛ اما قابلیت گزینش رنگ های متنوع دارد. در نسخه ی اندرویدی این بازی تا اینکه می توانید امتیازهایتان را در مجرا رتبه بندی (Leaderboard) ثبت کنید؛ قابلیتی که حتی تصور آن در سال های اولیه عرضه ی بریک گیم ممکن نبود.

چنانچه مایلید کنسول را در دست بگیرید و با آن ورزش کنید، با یک جستجوی کندرو در اینترنت می توانید کنسول های باستانی و کارکرده را ببینید که با قیمت های مختلف به فروش گذاشته شده اند.



کنسول بازی Game Boy



کنسول دستی گیم بوی (Game Boy)

کنسول گیم بوی را یکی از خلاق ترین کارمندان شرکت نینتندو بوسیله نام گونپی یوکوی (Gunpei Yokoi) نقشه کشی کرد. گونپی طراح اسباب ورزش حیات و استعداد کمتر نظیری در خلق اسباب ورزش های بی سابقه و شگفت انگیز داشت. زمانی که درون نینتندو کار می کرد، اسباب بازی Ultra Hand را تاسیس که درواقع یک مشت پلاستیکی دراز حیات و به کمک آن بی تا می توانست وسایلی که در جای دور از دسترسی فراغت داشتند، بگیرد و به خود نزدیک کند. مدیر نینتندو آنقدر از این بدعت خوشش آمده‎ وجود که تصمیم گرفت از این استاندارد اسباب‎بازی بیشتر تولید کند و اینگونه حیات که گونپی تو دست خط ساخت یکی از بهینه اسباب بازی های الکترونیکی تاریخ قرار گرفت. از گونپی هم ‎چنین بوسیله عنوان فرد تأثیرگذاری در تاریخچه کنسول ورزش و ترقی ی دسته‎ی بازی یاد می شود؛ زیرا او بود که D-pad صلیبی شکل را اختراع کرد.





اسباب ورزش Ultra Hand ساخت نینتندو



هدف از طراحی گیم بوی این بود که شبیه اسباب بازی باشد اما حساسیت کار کردن با کامپیوتر به کاربر بدهد. ابتدایی نسخه ی گیم بوی صفحه ی ارائه سبزرنگ کوچکی داشت که فقط می توانست چند طیف از رنگ خاکستری را ارائه دهد. محبوب ترین بازی های گیم بوی، تتریس و سوپر ماریو لند بود.

مدل سازی گیم بوی وامدار طراحی سری کنسول های دستی NES و Game
  • ۹۹/۰۹/۱۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی