نما شیشه ای ساختمان

انتخاب موضوع خوب گامی بنیادی به سوی اجرای یک سخنرانی اثربخش است. هنگامی که داستانی تمجید می کنید، یار دارید مخاطب تان تعلق مند و مشتاق باشد؛ پس موضوعی برمی گزینید که برای مخاطب چیز سخت باشد. همین موضوع برای سخنرانی بی آرامی صادق است. هنگام گزینش موضوع، مخاطب تان را در رویت بگیرید. از خودتان بپرسید: چه موضوعی برای مخاطب جذاب خواهد بود؟



چنانچه مطمئن نیستید که چه موضوعی برگزینید، موارد کوچکتر را تو دید بگیرید: رویدادهای سیال (روزنامه ها، رسانه های دیگر) تجربه های شخصی سرگرمی های خودتان؛ آیا مخاطب تان شناختی از اصول نخستین یا اصطلاحات مخصوص مشغولیت شما دارد؟ کارتان؛ آیا موضوعاتی هست که شما درون وقت کارتان آموخته باشید و بخاطر افرادی که با صنف ی شما آشنا نیستند، موثر باشد؟ کتاب هایی که احتمالا اخیرا خوانده اید

ترفند این است که تا جایی که می توانید، به مخاطبی که شنونده ی شماست، نزدیک باشید. شالوده های تخصص تان

هنگام انتخاب موضوع، بن هایی را که در آنها تخصص دارید، تو نظر بگیرید.

بسیاری از افراد در زمینه هایی خاص، فنی هستند. متخصصان، کسانی هستند که دانشی جامع از چیزی دارند که اغلب افراد ندارند. تخصص زمانی است که کسی دانش زیادی داخل مرزوبوم ای ظاهر دارد. دانشمندانِ موشکی فنی هستند؛ و همین نعوظ تحلیل گرانی که درباره ی فوتبال تو تلویزیون سخن می گویند. وقتی در پی گزینش موضوعی برای سخنرانی تان هستید، هر زمینه ای را که در آن تخصص دارید، در نظر بگیرید. کام نداشته باشید که درباره ی موضوعی که از آن آگاهی اندکی دارید یا اصلا چیزی نمی دانید، روان و سلیس سخن بگویید. روان بودن خطبه شما نسبتی مستقیم با دو شرط بنیانی دارد: دانش تان درباره ی آنچه راحتی است بگویید و آشنا وجود داشتن تان با سر ی گفتنِ آنچه که می دانید به مخاطب.

مبنا ی تخصصی شما شاید موضوع خوبی باشد که درباره اش خطبه کنید؛ بجای از پیش با آن آشنایی دارید. یکی از مزیت های این آشنایی این است که زمان مربوط بوسیله پژوهش را کاهش می دهد. داخل عوض، استیناف اغلب با هدفِ توافق و غنی کردنِ تخصص تان و اطمینان از آشنایی تان با مباحث پرگیر آن موضوع اجرا خواهد شد.

با گزینشِ زمینه ای که دانشی تخصصی و صنف ای درباره اش دارید، احتمال اینکه خطبه تان به شکلی مؤثر بوسیله مخاطب منتقل شود، افزودن می یابد. بخاطر مخاطب، شما مرجع موضوعی هستید که درباره اش سخن می گویید؛ پس برخورداری از دانش پیشین، به احتمال بسیار تأثیرگذار است. سخنرانی ای که بوسیله گستره ی تخصصی تان مربوط است، کنار بینش گشاد ی شما اعتماد دارد و در این حالت، شما آسان تیز می توانید نکات اختصاص موضوع را برای مخاطب توضیح دهید. زمینه های مورد تعلق تان

زمان برگزینی موضوع، بوسیله مبنا هایی بیندیشید که بوسیله آنها تعلق مند هستید.

درحالی که اغلب افراد در زمینه هایی مشخص تخصص دارند و دارای معرفت و مهارت فوقانی هستند، معمولا مبنا هایی وجود دارد که شاید چندان درباره شان ندانند؛ اما به دانستنِ بیشتر عاشق هستند. یک تمبر شاید شوقِ کلکسیونرشدن را درون محدودیت برانگیزد؛ یا شاید خویش تان طیِ گفت وگویی، ایده ای را به شما معرفی کرده است که برای تان جذاب است؛ ولی زمانی نداشته اید که آن را به شکلی جامع بررسی کنید. وقتی می کوشید تا موضوعی سفت برای خطبه تان برگزینید، هر زمینه ای را که به آن علاقه مند هستید، در دید بگیرید.

مزیت های بسیاری برای جست وجو در بن های موردعلاقه برای موضوع سخنرانی تان بود دارد. وقتی درباره ی موضوعی کندوکاو می کنید، از علاقه ی صِرف به شناختی خوب لول می کنید. از این راه، حروف شما بازتابنده ی مخاطبی است که شما با وی گفت وگو خواهید کرد. هدف شما به نشانی سخنران، این است که مخاطب را به موضوعِ سخنرانی تان علاقه مند کنید و سپس در طول سخنرانی، به آنها درباره ی موضوع معلومات بدهید.

طی برگزینی موضوع، بوسیله شالوده ای بیندیشید که تک دلبستگی تان است. سپس، از خودتان چند پرسش کنید؛ مثلا «چرا به نظرم این موضوع جالب است؟» و «دقیقا چه چیز، این موضوع را برایم جذاب می کند؟» حس کنجکاوی اولیه را دنبال کنید و ببینید که چطور می توانید این حسِ فرع را در سخنرانی تان بازسازی کنید تا مخاطب تان، به شیوه ای مشابهِ خودتان، بوسیله موضوع فرع مند شود. سپس، بیندیشید که چطور می توانید این علاقه را با پژوهش درون این بنیان و آموختنِ بیشتر، غنی کنید. مرام سخنرانی شما، راهنمایی مخاطب از همان مسیری است که خودتان پیش تر رفته اید؛ یعنی از اشتیاقی با شناخت کم بوسیله لفظ درکی آگاهانه. تندباد روحی

تندباد روحی روشی است برای کشف کردن موضوع مناسب بخاطر خطبه.

شما بن های تخصص تان را در نظر گرفته اید. بوسیله بنیان های مورد علاقه تان غم اندیشیده اید؛ ولی هنوز درون تلاشید تا موضوعی برای سخنرانی تان انتخاب کنید. علاوه بر این رویه های گزینش موضوع مناسب، طوفان فکری مایه ای مؤثر بخاطر طرحِ موضوعات احتمالی سخنرانی است.

بوسیله یک نشست ی تندباد روحی مانند آنچه راحتی است داخل طول یک طوفان پا بر جا رخ دهد، بیندیشید. ایده ها را متشابه باران ببینید. طوفان های خوب سرشار از باران هستند و یک نشستِ طوفان فکریِ خوب باید سرچشمه ی ایده های فراوانی باشد. میتینگ ی تندباد فکری، اگر به عطا مدیریت شود، با یک رعدوبرقِ دم ای، موضوعِ بزرگوار ای را بخاطر سخنرانی تان کشف می بطی ء.

هدف نشستِ تندباد روحی این است که به خودتان اجازه دهید شمار زیادی ایده را که معمولا داخل ارتباط با شعار خاصی هستند، تولید کنید. هنگام طوفان فکری برای موضوعات سخنرانی، بالای کاغذ سفیدی بنویسید: «خطبه ام باید درباره ی چه موضوعاتی باشد؟» سپس، مادون این پرسش، هر آنچه را که به ذهن تان خطور می کند، طیِ مدت زمانی مشخص، بنویسید. بکوشید برای این پرسش، زیادترین پاسخ های متفاوتی را که از ذهن تان می گذرد، روی کاغذ ثبت کنید.

طوفان روحی یکی از اسلوب های متعددی است که بوسیله شما کمک می کند تا بهینه موضوع را برای سخنرانی تان روشن و برگزینی کنید. طوفان فکری، نسبت به دیگر روش های ایده یابی، شما را با آرامش بیشتری بوسیله ایده ی پایانی می رساند. از طوفان فکری، بوسیله نشانی راهی بخاطر پیوستن به ایده های متفاوت برای موضوع بهره بگیرید. بکوشید در طول تندباد روحی تان، ایده های موضوعیِ خلاقانه ای مطرح کنید. موضوعی که به انعام انتخاب شده باشد، کلیدی برای سخنرانی موفق است. نهایی کردن موضوع

پس از تولید ایده های گوناگون، زمان آن است تا موضوع را به بحثی محدود کنید که مطمئن هستید برای سخنرانی تان مناسب است.

پس از پژوهش و کندوکاو فراوان، موضوعی را انتخاب کرده اید. تبریک! حالا قسمت شیرین داستان از راه می رسد: آن موضوع را قابل مدیریت کرده و سخنرانی تان را درس دهید. به کار مقدماتی، بوسیله عنوان گلچین هدفی عمومی فکر کنید. اکنون هدف این است که هدف تان را محدود کنید و محورش را پیدا کنید.

اگرچه فرود امدن بوسیله این تصمیم گیری آسان نبوده است، غرض گیری درباره ی موضوعی کلی، فقط شما را بوسیله سوی پرورش یک سخنرانی هدایت کرده است؛ و خیر به سوی ته امر. برای نمونه، چنانچه تصمیم بگیرید که موضوع تان درباره ی بسکتبال باشد، این موضوع بسیار فراخ است. سخنرانی تان درباره ی تاریخ ی بسکتبال خواهد بود؟ یا درباره ی بازیکنانی مشخص؟ یا قوانینی خاص؟ نهایی کردنِ موضوع تان، عبارت است از فرایند وقوف موضوعات فرعی؛ این موضوعات، پارامترهای سخنرانی تان را لباس می دهند. چنان که این پرسش ها علامت می دهند، تفویض موضوعی طاسی فقط گام ابتدا است؛ آنچه باید ایفا دهید، شناسایی شلنگ ی ارتباط تان با موضوعِ سخنرانی از طریق شاخه آن به بسرنوشت شوم دچار کردن های مهم است.

وقتی رفتار به محدودکردنِ حوزه های مشخصِ موضوع طاسی تان می کنید، نکته ی بنیانی این است که چقدر زمان برای سخنرانی تان دارید. هر چه زمان تان کمتر باشد، موضوع باید محدودتر شود. اگر زمان تان بخشی بیشتر است، شاید بتوانید قدم ای عریض برنده را پوشش دهید. از انفراد های زمانی به صرفه خودتان یکروز بگیرید و شلنگ ی خطبه تان را باریک مرطوب کنید.

پدیدار کردنِ قدم ی موضوع نه عزب نگارش خطبه را آسان تر می کند، بلکه حدس ارجاع مؤثرتر سخنان تان را بوسیله مخاطب افزایش می دهد. پوشش گام ای محدود به شما رخصت می دهد تا اطلاعات پشیز تازگی را داخل دیدن بگیرید و موضوع تان را به شکلی جامع پر حرارت و ژرف تیز بیان کنید. وقتی خطبه تان به خشکی امدن موضوعی اختصاص متمرکز است، مخاطب آسان تر می تواند آن را دنبال کند و با توجه به شعار خطبه تان، آگاه خواه متقاعد شود.

مجموعه آموزش سخنرانی و تدبیر بیان مهارت سخنرانی و فن پیش روی را بیاموزید و مخاطبان را مات و مبهوت خویشتن کنید.

24،000 تومان20،000 تومان مشاهده میوه
  • ۹۸/۰۴/۱۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی