نما شیشه ای ساختمان

موجود شگفتی انگیزی که «بلاب» نامیده می شود، نوعی جنبنده زنده ی مورد سلولی است که بیش شبیه یک قارچ به رویت می رسد اما رفتار جانوران را دارد. این موجود داری ظاهری زردرنگ و جلبک مانند است و می تواند به اندازه ی یک سانتی متر در زمانه حرکت کند. این ارگانیسم نیز دارای این اقتدار است که هر روز خود را دوبرابر کند. بلاب ها مغزی ندارند، اما می توانند یاد بگیرند و بصیرت خویشتن را به دیگر بلاب ها منتقل کنند.برونو دیوید، مدیر کفش ی کتاب طبیعی پاریس گفت:بلاب یکی از اسرار طبیعت است. این موجود موجب شگفتی ما شده است زیرا مغزی ندارد ولی می تواند یاد بگیرد و اگر شما دو بلاب را با هم ادغام کنید، بلابی که یاد خمود است، دانش خود را به دیگری منتقل می نرم.

نام بلاب برگرفته از یک فیلم علمی تخیلی ترسناک به همین صیت است (توده ی چسبنده یا حباب) که درون آن شکلی از زندگی بیگانه به طور وحشیانه، هر چیزی را که درون حروف آن به شهر کوچکی در پنسیلوانیا فراغت دارد، می بلعد.مقاله های مرتبط:هجوم نوعی قارچ مرگبار به گونه های مختلف دوزیستان تو سرتاسر جهانزنبورها بی قراری به تغذیه از گوشت نیاز دارندپاتوژن ها؛ عامل احتمالی تکامل جانوران خونگرم

این موجود همچنین می تواند درون حالت خفته قرار گیرد و بعد دوباره بیدار شود. گزارش ها حاکی از آن است که کشتن این موجود نیز تقریبا غیرممکن است. بلاب با اینکه دهان، معده و چشم های مشخصی ندارد، می تواند طعام را تشخیص داده و آن را بخورد. بلاب ها تو اسارت، از قارچ ها و فرنی لذت می برند اما از غذاهای شور پرهیز می کنند و وقتی گرسنه بمانند، اتفاق عجیبی عارض می دهد. آدری داساساتور از دانشگاه پل ساباتیه هدایت پژوهش های مرتبط با بلاب ها را برعهده دارد. او یک آخر هفته نتوانست به آزمایشگاه روال بزند و وقتی پس از این مدت به آزمایشگاه برگشت، دیدن که این موجودات روی سقف با هم مرکب شده اند. او می گوید:کسی در آزمایشگاه نبود و غلام حزن به علت یک مشکل شخصی نتوانستم به آنجا طریق بزنم و آن ها را تغذیه کنم... بلاب ها وقتی فرار می کنند، همدیگر را پیدا کرده و با غصه ادغام می شوند. بلاب ها همیشه وقتی که بلابی را که ازنظر ژنتیکی با آن ها مانند است، پیدا می کنند، این حکم را اجرا می دهند. آن ها در هم ادغام شده و یک بلاب بزرگ را تشکیل می دهند. آن ها هیچگاه غذایی پیدا نکرده ولی سقف آزمایشگاه را پیدا کرده بودند.

اگر بلاب ها از وسط بریده شوند، می توانند تو عرض دو و نیم دقیقه خود را ترمیم کنند. بلاب ها می توانند تا چندین کیلومتر مربع رشد کنند و دانشمندان امیدوار هستند، بتوانند از آن ها در بازیافت غریزی مانند پاک کردن کف بیشه ها خواه زمین های آلوده استعمال کنند.



چندین اقتدار حیرت انگیز که بلاب و خویشاوندان نزدیک او یعنی کپک های مخاطی از خود نشان می دهند، عبارت است از حل ماپیچ ها، تقلید از طرح شبکه های محموله و نقل مخلوق شده بوسیله وسیله ی آدم و انتخاب سالم ترین غذاها از میان یک فهرست متنوع غذا. ظاهرا الگوریتم های تربیت کننده ی حرکات این موجودات حی به طور استقامت درون بیوشیمی هر سلول نهفته است. براین اساس، این رفتارهای شایان توجه، ایده ی ما را درمورد ادراک بیولوژیکی به چالش می کشاند.

اما بلاب چیست؟ ما با اطمینان نمی دانیم. این موجود دارای ویژگی هایی از هر سه گانه خاندان ی جانداران است: مانند یک سبع غذا می خورد، مشابه یک قارچ افزودن پیدا می درنگ و ته رنگ آن متشابه گیاهان است دیوید می گوید:ما با اطمینان می دانیم که این جاندار یک گیاه نیست ولی واقعا نمی دانیم که آیا حیوان یا قارچ است.

داساساتور می گوید:بلاب خیر گیاه و نه جانور است. این ارگانیسم یک موجود غیر متناسب طبقه بندی است زیرا دارای خصوصیاتی از هر سه گانه سلاله ی موجودات زنده است. این موجود متشابه یک جانور غذا می خورد، ولی متشابه یک قارچ تولیدمثل می بطی ء و دارای یک فام گیاهی است.

هنوز کسی به طور دقیق نمی داند این موجودات را چگونه طبقه بندی درنگ ولی داخل حال حاضر، متخصصان طبقه بندی جانداران، بلاب را به عنوان Physarum polycephalum اشکوب بندی کرده اند که به همراه حدود ۹۰۰ منسوب دیگر خویشتن در سلسه ی مورد سلولی ها (پروتئوزا) صبر می گیرد، بجهت مختصات مشترکی با این محظور بود دارد.



بلاب درواقع، یک پلاسمودیوم است که به نعوظ غیررسمی کپک مخاطی نامیده می شود. کپک های مخاطی گروهی از موجودات میکروسکوپی هستند که ازنظر قشری متشابه باکتری ها ولی ارشد برنده از آن ها هستند. آن ها برخلاف باکتری ها، دارای هسته و ساختارهای سلولی متمایزی هستند، بنابراین بیشتر شبیه سلول های گیاهی یا جانوری هستند تا باکتری. پلاسمودیوم ها غیرعادی هستند زیرا هر سلول انفرادی دارای تعداد زیادی هسته است (بیشتر سلول های حیوانی تنها یک هسته دارند). ممکن است نام پلاسمودیوم ناآشنا به نظر برسد، اما قطعا درمورد آن چیزهایی می دانید چرا که مالاریا نیز عضوی از این دسته است.

برضد نوبه و برضد نام ترسناک بلاب، کپک های مخاطی به مردم ضرری نمی رسانند. وقتی که وضعیت مناسب و خوردنی بی حد باشد، کپک مخاطی به شکل یک سلول جداگانه، عمر انفرادی را داخل پیش می گیرد اما وقتی شرایط دشوار می شود، مانند زمانی که غذا کمیاب می شود، افراد گرد هم می آیند و یک کلنی زردرنگ را تشکیل می دهند که مانند لایه ی نازکی از تخم مرغ اسکرامبل به رویت می رسد. این کلنی سپس رو به طغیان گذاشته و باکتری ها، کپک ها، برگ های پوسیده و دیگر مواد را می بلعد.

گزارش شده که بلاب دارای ۷۲۰ سنخ است؛ اگرچه توضیح بیشتری درمورد چگونگی تعیین این موضوع هنوز ارائه نشده است. اصولا، کپک های مخاطی ماده ی ژنتیکی خود را زمانی می توانند با دیگران ممزوج کنند که مجموعه ی سازگاری از ژن های میتوکندریایی بوسیله نام matA، matB و matC را داشته باشند. هرکدام از این ژن ها دارای ۱۶ واریانت هستند. بنابراین بوسیله نظر می رسد که کپک های مخاطی زندگی مدنی بسیار تیره ای داشته باشند.بیشتر بخوانید:انتشار نخستین ویدئو از نحوه لباس گیری ویروس هامنتخب عکس های علمی هفته از نگاه زومیت؛ از کشف معبد ۲۲۰۰ ساله در مصر تا تولید اولین گوشت مصنوعی تو فضامنتخب عکس های علمی هفته از نگاه زومیت؛ از تجمع داخل ایستگاه فضایی تا رمزگشایی از کتیبه ای ۲ هزار سالهشکست رویکرد کنترل ژنتیکی مروارید های ناقل بیماری در برزیلروان شناسی تکامل عشق؛ انقلاب هورمون ها عرشه مورچه بین معرفت
  • ۹۸/۰۸/۰۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی