نما شیشه ای ساختمان

همشهری آنلاین/ مرضیه موسوی:ماسک و شیلد چهره مغازه داران را پوشانده. یکی با خنده می گوید: «رب را شکر قبل از کروناآنقدر همدیگر را دل سیر دیده بودیم که زمان حال با ماسک و شیلد حزن همسایه های بازاری خودمان را می شناسیم. » درهای فلزی که بازار را به آستان امامزاده صالح(ع) می رسانند هنوز بسته اند. فروشنده های مواد غذایی و خوراکی حواسشان است جنس را به پیمانه استفاده روزشان خریداری کنند و از انباشته کردن قفسه ها خودداری می کنند. قدیمی ترها می گویند که حتی سپس از سیل سال ۱۳۶۶ تیمار بازار تجریش این طور تعطیلی را به خویشتن ندیده وجود.  



ثقل جنین اجاره بها
کرکره مغازه را اوج داده و با وسواس مشغول ضدعفونی کردن پیشخوان است. طبق عادتی قدیمی هر روز ساعت ۸ صبح مغازه را باز می نرم. چند روزی است که بعد از ۲ ماه تعطیلی سراغ مغازه اش آمده. هرچه آن روزها وقت شیوه خاراندن نداشت، داخل این روزهای کم صمیمی راسته فرصت کافی برای انجام اعطا کردن کارهای انحصاری اش دارد. «باقر طاهری» ماسک و دستکش پوشیده و اسپری ضدعفونی کننده را در دسترس مشتریان گذاشته است. می گوید: «عزب نیمی از مشتریانی که بوسیله اینجا می آیند اصول بهداشتی لازم را رعایت می کنند. ما از هر کسی که پا به مغازه بگذارد می خواهیم دست خویشتن را ضدعفونی کند تا اگر به اجناس مغازه دست زد بخاطر خریدار های بعد اینده مشکلی پیش نیاید. البته نخستین توصیه ما این است که به چیزی دست نزنند. » او هم قرین همه کاسبان بازار تجریش، رونق راسته شب جشنواره را از مشت داده و دربست ۲ ماه مغازه اش را بدون داشتن هیچ درآمدی پرداخت کرده است: «برخی از صاحب ملک ها اجاره این ۲ ماه را به مغازه داران بخشیدند. اما برخی هم که توان این کار را نداشتند اجاره را گرفتن کردند. این ۲ ماه برای مغازه داران به خصوص افرادی که در ملک دربست ای کاسبی می کنند مفرط سخت حیات. چون بی هیچ درآمدی باید هزینه وزین اجاره را صیقل کنند. اجاره ای که از ماهی ۸ میلیون تومان مبدا می شود و امانت به متراژ و موقعیت کشور بیشتر هم می شود. »

کاری که سیل با بازار نکرد 
حافظه تاریخی کاسبان میدان تجریش این طور تعطیلی طولانی مدتی را در یاد ندارد. حتی سال های تلاطم تحمیلی غصه تنها ساعتی بعد از شنیدن آژیر قرمز بود که بازارچه تعطیل می شد و انسان به پناهگاه ها می رفتند. با سفید شدن وضعیت، دوباره فساد درون بازارچه از سر محزون می شد. «منصور گرشاسبی» مغازه ۷۰ ساله ای رامی گرداندکه از بابا و پدربزرگش به ارث رسیده است. او می گوید: «تا قبل از شیوع کرونا، زمان واقعه سیل تجریش درون سال ۱۳۶۶ طولانی ترین زمان بسته وجود داشتن راسته تجریش وجود. آن زمان مغازه های بازارچه همگی در گل فرو رفته و همه اجناس از بین رفته بود. با این حال ۲ هفته سپس از سیلاب بازارچه ای بیرون از اینجا دایر کردند و هرکسی اینجا مغازه ای داشت در آن بازارچه موقت غرفه ای گرفت. حدود ۲ سال تصرف و کار به همین لباس ادامه داشت تا اینکه دوباره بازار تجریش بازسازی شد. » از تقدم های مردم می گوید که این روزها با تعطیلی اغلب کسب و کارها تغییر کرده و کم مشتری سراغ ظروف مسی مغازه او را می گیرد: «ضیق اقتصادی این روزها متوجه همه اقشار جامعه است. مردم بیشتر ترجیح می دهند مواد غذایی و مایحتاج اولیه خود را بخرند و خرید ظروف مسی و بسیاری از کالاها جزو ترجیح آنها نیست. از طرفی تا قبل از کرونابیشترین سودا ما، فروش شیوه چراغ بود که از شایسته کردن ۱۸ نو شروع می شد. اما فعلاً مغازه هایی که تو فضاهای بسته و مسقف هستند باید ساعت ۶ عصر تعطیل کنند. به همین دلیل چندان فروشی نداریم. »



عبور از روزگار بی رونق راسته
محصول فروشی های تجریش حکایت دیگری دارند؛ روزهایی که بازار، بسته و کسب و حکم همسایه ها تعطیل وجود به اینجا می آمدند و جای خالی دوستان و کاسبان همسایه را می دیدند. «جماز رضایی» از فروشندگان تره جنین تجریش می گوید: «گرچه میوه فروشی ها و فروشندگان مواد غذایی بوسیله فعالیت خویشتن دنباله می دادند اما امانت وجود داشتن مغازه های راسته و شرایط قرنطینه باعث شده بود مشتریان ما خیلی اندک شوند. » او از اجاره بهایی می گوید که پرداخت آن این روزها از دغدغه های مهم کاسبان است و پرداخت مالیات و مالیات و دیگر بدهی هایی که چنانچه از بارشان اندک شود، کاسبان بی آرامی می توانند با آرامش تفکر بیشتری از این روزهای بی رونق عبور کنند: «در هر مغازه این بازارچه چندین نفر روزی رسان قوم های خویشتن بودند و مستقیم و غیرمستقیم از آن کسب درآمد می کردند. اما این روزها با کمینه شدن مشتری، زندگی همه این افراد تحت تأثیر فراغت می گیرد. »
 

کمک بخاطر عبور از بحران کرونا

بخشودگی های مالیاتی و عوارض یکی از التماس هایی است که کاسبان راسته تجریش از آن برای عبور از مشکلات اقتصادی این روزها یاد می کنند. با این حال بوسیله گفته «مجید صالحی» مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه یک، شهرداری برای اعمال این معافیت ها تابع دستورالعمل های شورای اسلامی شهر است: «معافیت از صیقل بدهی و عوارض و تخفیف در این ماخذ دست شهرداری مناطق حلق و طرحی کلی است که باید از سوی شورای شهر تصویب شود. درون صورت پسند و تأیید این طرح شهرداری منطقه یکهم مجری قوانین و دستورالعمل ها خواهند بود. » ضدعفونی کردن معابر و گذرگاه های منطقه به خصوص در معابر پرتردد یکی از مهم ترین کارهایی است که شهرداریطی ماه های گذشته در منطقه عمل داده است و با بازگشایی بازارها و پاساژها آن را با جدیت بیشتری انجام می دهد. صالحی می گوید: «از آغاز مسری کروناتمام معابر و پایانه ها و گذرگاه های منطقه حداقل بهره یکبار به نعوظ کامل ضدعفونی می شدند. سرپناه ها و معابر پر تردد دفعات بیشتری از این خدمات نصیب مند می شدند و با باز شدن بازار تجریش ضدعفونی کردن این محل هم به صورت بی وقفه و در دفعات تک حاجت انجام می شود. » فراخوانی کمک و باهم اتحاد کردن های مردمی برای تأمین ماسک و گان و اقلام مورد نیاز درمانگاه ها و مراکز درمانی از دیگر فعالیت های شهرداری منطقه در این روزها بوده است: «به کمک مردم و گروه های جهادی به تأمین اقلام بهداشتی مورد نیاز مراکز درمانی پرداختیم. همچنین تولید آب علیه طبیعی و توزیع آن درون مراکز درمانی میان کادر پزشکی و درمانی غم از دیگر اقدامات ما بود که بوسیله کمک گروه های جهادی منطقه ارتکاب شد. با آغاز ماه فرخنده رمضان با جلب باهم اتحاد کردن های بشریت و گروه های جهادی منطقه هزار بن لوازم بین خانواده های نیازمند منطقه توزیع می شود. »
  • ۹۹/۰۲/۱۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی