نما شیشه ای ساختمان

نامه همشهری امروز هشت هزارمین شماره اش را به خوانندگان عرضه کرد. ۲۸ سال فعالیت پیوسته در سطح مقدمه مطبوعات کشور عزب یک آمار و ارائه گزارش عملکرد نیست. هر عده ای از روزنامه که منتشر می شود مانند یک موجود انسانی برای خود کتاب ای از امتحان ارزشمند زندگی دارد. به خاص آنکه همشهری از آغاز قرار حیات روزنامه ای برای عمر باشد که چه در فرم و رنگ و حد و چه در زبانی که بخاطر پاشیدن معارفه و آگاهی نخبه بود می کوشید و می کوشد که از انتخابی متفاوت روزی گیرد. انتخاب مسیری که از عبث روی و چپ روی، تندروی و محافظه کاری مد برکنار باشد، کار آسانی نبوده و حلق و این اشکال زمانی بیشتر می شود که بخواهد همواره روزنامه و رسانه ای تأثیرگذار باشد و به اعتماد خوانندگانش وفادار بماند.

از این رو می توان گفت همشهری ۸ هزار روز زندگی را تعاقب سر گذاشته است. با شادمانی خوانندگانش شادمانی کرده و تو زمانه سختی و بی قراری مردم نیز با آنان به سوگ نشسته و گریسته؛ زیرا که که خویشتن کمی از این شادمانی و اندوه و بخشی از کنش جمعی پیرو ایران بوده است. تو ساعت ای که تجربیات زیست جمعی ما ایرانیان یکی از حساس ترین ادوار تاریخی ملت ایران را ظهر سر می گذارد، عملکرد همشهری جز این بی آرامی نمی توانسته باشد و این مخصوص یک دوره خاص مدیریتی نیست.

همشهری مدیران اضافی بوسیله خویشتن دیده که از زمان غلامحسین کرباسچی شهردار نفس تهران و مؤسس این روزنامه تا شهرداران مربوط باینده که همه از مدیران تأثیرگذار کشور بوده اند و بعضا به ریاست قوای جمهوری اسلامی رسیده اند از این قاعده پیروی کرده است زیرا نگاه و مشی حرفه ای روزنامه نگاران این اجازه را نمی داده که خویشتن را صرفا به عنوان رسانه ای جناحی تعریف کنند و این مشی و منش همچنان پابرجاست.

همشهری داخل ۲۸ سال گذشته همواره رسانه ای در متن حوادث و تأثیرگذار بوده و این تأثیرگذاری را در کنار انتخاب زبانی پیراسته و به دور از بداخلاقی های رایج پیش برده است. تأکید همزمان کنار تأثیرگذار وجود داشتن و پرهیز از درافتادن بوسیله ورطه افراط و تفریط، کاری بسیار بغرنج تو زمانه ای است که متأسفانه تعبیر رادیکالیسم و یاس و خشم به خاص تو عصر پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی و فضای مجازی خریدار بیشتری دارد.

با این حال تقلا برای حفظ کردن اعتماد و ابداع امید اجتماعی همچنان عزب راهی است که خبرنگاران و روزنامه نگاران همشهری به آن پایبند هستند. به نشانی مثال زمانی که حوادث اجتماعی آبان ۹۸ صورت عدل همشهری کوشید ضمن پوشش خبری و رسانه ای مناسب به نقد و واکاوی ریشه های آن و آسیب شناسی مدنی چنین رویدادی بپردازد. چند هفته سپس که سپهبد پرافتخار ایرانی، ناجوانمردانه توسط دولت تروریست آمریکا به شهادت رسید به پوشش رسانه ای عریض حماسه حضور چند میلیونی مردم در مشایعت مثال سلیمانی اقدام کرد و هفته بعد که هواپیمای اوکراینی بوسیله اشتباه ساقط شد و مرم ایران عزادار شدند در این سوگ ملی گریست.

زمانی همچنین که حکم اعدام ۳ جوان مشارکت کننده درون حوادث آبان اعلام شد، همشهری کوشید دیدگاه مردم و شخصیت های وفادار به تنش و نظام را در نقد این فقره پژواک دهد. تو جریان حوادث ناگواری برای اینکه آتش سوزی فراخ جنگل ها درون نقاط سرزمین باز نگاه زیست محیطی همشهری این رویدادها را در رأس گزارش های خبری قرار داد خواه آن زمان که منابع طبیعی دستخوش فداکار دست اندازی ها در خلأ قانون روزآمد قرار گرفت همشهری کوشید بر اساس محاکمه های کلی نظام و تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر مبارزه با کوه تحقیر و جنگل خواری از منابع طبیعی کشور صیانت کند و دستورهایی که ریاست محترم قوه قضاییه درباره برگرداندن منابع غریزی به بیت المال و تجدید دیدن تو فداکار احکام قضایی دادند، گواهی بر درستی راهی بود که خبرنگاران همشهری تو پیش گرفتند و داخل همگی این پوشش های رسانه ای همشهری کوشید گونه خویشتن را از سیاه نمایی های رسانه های بیگانه و افراد عدو و خصم جدا کند زیرا که نقد منصفانه و ارائه گزارش های دلسوزانه و بی طرفانه و تو موجب ارتقای استانداردهای زیست ایرانی اسلامی، رسالت رسانه ای همشهری بوده است و همچنان خود را داخل آغاز این راه می دانیم، باشد که در ۸ هزار شماره دیگر همچنان این طور راهی ادامه بیابد و همشهری نظامی آزادی اظهار و نقد باشد.
  • ۹۹/۰۵/۰۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی